Mercur Start

Inspelade webbinar

Våra inspirationswebbinarier riktar sig till dig som redan använder Mercur Business Control. Nedan finns alla inspelade webbinarier. Beställ den/de inspelade webbinarier du vill få tillgång till så skickar vi inloggningsuppgifter via mail.

Tid: Varje webbinar är ca 20-25minuter

 

Menyval 

Lär dig mer om hur man med hjälp av menyval bygger flexibla rapporter och blanketter i Mercur Business Control.

Genom att låta användarna välja exempelvis kostnadsställe, valuta och period i menydialogen vid öppnandet av en rapport eller blankett, blir innehållet i vyn dynamiskt och anpassas per automatik till användarens behörigheter och önskemål. Under det här passet visar vi hur man skapar menyval och hur man med hjälp av menyval kan styra innehållet i rapporterna så att de blir mer flexibla. Tack vare menyval kan antalet rapporter i systemet även hållas nere. 

 

 

Beräkningar 

Använd det kraftfulla stödet för beräkningar i Mercur Business Control för att bygga avancerade rapporter och blanketter.

Vi går igenom hur beräkningslogiken i Mercur Business Control fungerar, olika beräkningsinställningar och funktioner som exempelvis ”rsum”. Vi kommer även visa exempel på hur mer avancerade beräkningar kan göras i vyn rapportberäkningar. 

 

 

Regler och indikatorer 

Underlätta analys och inmatning, vägled användarna genom färger, ikoner och regler

Ibland kan det vara svårt att hitta viktiga nyckeltal eller avvikelser i en traditionell rapport. Genom att använda villkorsbaserade färger och ikoner underlättas analysen och användarna kan snabbare se vad som är viktigt att följa upp. Under det här passet visar vi hur du själva kan definiera regler för vad som är positivt och negativt i olika situationer och vi ger tips om bra sätt att visualisera avvikelser som stöd för användarna. 

 

 

Kopplade dimensioner 

Förädla data genom automatiska kopplingar mellan dimensioner.

Kopplade dimensioner är ett kraftfullt verktyg att använda när två eller flera separata koddelar har ett samband som kan utnyttjas för att skapa nya uppföljningsbegrepp. Ett exempel kan vara när en dimension för projektledare automatiskt kan sättas baserat på uppgiften i projektdimensionen. Den här funktionen hanterar också fallet när kopplingen ändras över tid. 

 

 

Arbetsprocesskontrollen

Delegera och håll koll på inmatningsprocessen i Mercur. 

Mercurs användarprocesskontroll ger dig koll på var användarna befinner sig i era planeringsprocesser. Vi berättar om hur olika aktiviteter i planeringsprocesserna kan delegeras till användarna och hur uppföljningen underlättas med hjälpa av deadlines, händelsebaserade mejl med information och påminnelser samt översikt med processtatus. 

 

 

Twist & Turn

Från extern data till kraftfull analys med enkelt dataflöde och nya rapportfunktioner. 

Du som användare kan bestämma vilka dimensionskolumner som ska visas genom att dra dem från en lista i rapportens högra sida. Dimensioner kan även dras in och släppas i sidrubrikerna för att på så sätt applicera ett filter på hela tabellen i den valda dimensionen.

 

 

Dataunderhåll - Simulera budget/prognos

Mercurs funktioner för dataunderhåll är ytterligare ett bevis på att Mercur är rikt på standardfunktioner. Funktionerna för att kopiera, flytta, radera och räkna om olika urval av data är väldigt användbara. Du kan enkelt skapa ett nytt scenario, till exempel en forecast eller en reviderad budget, baserat på tillgänglig data i systemet genom kopiering och upp- eller nedräkning. Ett annat område kan vara simulering av tillkommande enheter (exempelvis butiker eller andra resultatenheter) genom att lägg till en ny enhet och kopiera från en jämförbar. 

 

 

Detaljrapporter

Nyttjar du den kraftfulla analysfunktionen i Mercur? Detaljrapporten eller detaljläget ger dig bland annat möjllghet att ändra upplösningen på datat, sortera och filtrera, vilket ger helt nya analysmöjligheter. Du kan snabbt få svar på frågor om vilka artiklar som har högst marginal, vilka som är era topp 10 säljare den senaste månaden eller vilka kunder som har längst genomsnittlig kredittid, givetvis beroende av er aktuella systemkonfiguering. Ta tillfället att ta din analys till en ny nivå med Mercurs detaljrapporter.

 

 

Administration av användare

Vem ser vad i Mercur och hur hanterar vi känslig data? Mercur är en lösning för hela organisationen men det är oftast inte önskvärt att alla ska kunna se allt i systemet. Det kan bli oöverskådligt och leda till att information sprids till fel mottagare. Med systemets funktioner för databehörigheter, rapportroller och funktionsroller säkerställer du att dina användare bara får tillgång till just den data samt de rapporter och funktioner som de behöver. Du får även lära dig mer om behörigheter med olika djup och rapportspecifika behörigheter.

 

 

Spara läge

Minimera antalet rapporter och anpassa rapporter för dina behov! Med Mercurs funktion spara läge kan användare själva skapa vyer på just den information de behöver. Alla förändringar du gör i en rapport som drill down, spontangrafik, byte av kolumnmall eller byte till detalj- eller transaktionsvy kan sparas och återanvändas samt delas med andra. För snabb åtkomst kan du dessutom lägga till din rapport med sparat läge som en startsiderapport. Enklare kan det inte bli att få tillgång till personligt anpassad information.

 

 

Teman- så skapar du en enhetlig och attraktiv systemlayout.

Vill du slippa onödiga moment som att designa varje rapport individuellt? I det här webbinariet visar vi hur du kan applicera ett fördefinierat tema som skapar en enhetlig och attraktiv systemlayout. Genom att ändra en inställning för ett tema ändras alla rapporter som använder det temat automatiskt. Möjligheterna finns fortfarande kvar att göra undantag som överrider temat, exempelvis byta färg på en kolumnrubrik eller öka typsnittsstorleken på en rad för att ytterligare förtydliga rapporterna. 

 

 

Kraftfulla rapporter- med hjälp av funktionen repetera mall

Du får lära dig mer om hur funktionen repetera mall skapar kraftfulla rapporter. Med funktionen repetera mall kan du enkelt repetera en mall, bestående av en uppsättning rader eller kolumner, över en dimension (t.ex. produkt, kostnadsställe eller månad). Funktionen låter dig dynamiskt repetera till exempel en bruttovinstkalkyl över ett antal produkter eller en projektkalkyl över ett antal projekt. Rapporten uppdateras dessutom automatiskt då nya dimensionsmedlemmar tillkommer (exempelvis nya produktkoder eller projektkoder), vilket sammantaget leder till mindre underhåll, färre felkällor och att du spar massor av tid.

 

 

Systemdesign med användaren i fokus

Ett beslutsstödssystem är inte bättre än den information som användarna kan tillgodogöra sig. Det här webbinariet ger dig tips på hur du kan utforma systemet för bättre informationsspridning och ökat användande. Snyggare och tydligare är absolut bättre om man vill få alla att använda Mercur!

 

 

Hör gärna av dig till oss på om du har önskan om ett område eller funktion du vill veta mer om i nästa webbinarium!

 

Följ oss:

Kontakta oss:

Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Support: +46 (0)8-459 69 30

E-post:

Besök oss:

Mercur Solutions AB

Vretenvägen 13

SE-171 54 Solna

© 2018

Mercur Solutions AB

Org.nr 556288-6761

WEBBPLATSKARTA

Powered by Dynamix CMS by Initiva
Kontakt