Så väljer du rätt rapportverktyg

För att effektivt kunna ta fram och analysera siffror från er organisation och använda detta som beslutsunderlag, krävs det ett bra rapportverktyg. Men hur går man egentligen tillväga för att välja rätt rapportverktyg? I denna artikel ger vi dig svaren!

Vad är ett rapportverktyg?

Innan vi djupdyker inom ämnet tänkte vi börja med att reda ut det mest grundläggande – vad är ett rapportverktyg?

Ett rapportverktyg kan antingen vara integrerat i ett affärssystem eller också vara ett fristående program. Verktyget hjälper er organisation att ta fram siffror från er affärsverksamhet som sammanställs till rapporter, varpå dessa används som beslutsunderlag av beslutsfattare. 

Beroende på organisation och behov kan det dock finnas olika typer av rapporteringsbehov:

Ledningsrapportering(?)

Ad-hoc rapportering(?)

Standardrapportering(?)

 

Hitta rätt system för er organisation

Nu när du har bättre koll på vad ett rapportverktyg är, gäller det att hitta rätt system för just er organisation. Men vilka faktorer ska man egentligen överväga när man ska välja system?

Något som de allra flesta organisationer kräver från denna typ av verktyg är funktionalitet och användarvänlighet. Självklart ställs det även stora krav på att det ska kunna anpassas efter organisationens behov och tillgång till data. Idag ser vi även en ökad trend av företag som vill kunna bygga egna rapporter utan konsulthjälp, vilket går hand i hand med användarvänligheten. 

 

Mercur Business Control
– Ett marknadsledande system

På Mercur har vi utvecklat marknadens ledande rapportverktyg, Mercur Business Control, som hjälper hundratals ledande företag inom de flesta branscher med rapportarbetet. Något som både sparar kostnader och ger bättre beslutsunderlag. 

Ytterligare en stor fördel med Mercur Business Control är att det enkelt kan implementeras i er organisation och tillsammans med era nuvarande affärssystem, samt att det kan anpassas efter era behov.

Läs exempelvis hur Arbetsförmedlingen lyckats få ett heltäckande stöd för budget och prognos samt uppföljning efter införandet av Mercur Business Control!

 

Vill du veta mer?

Är du intresserad av att lära dig mer om marknadens ledande beslutsstödssystem och hur vi kan hjälpa just er organisation? 

Tveka då inte på att kontakta någon av våra kunniga konsulter för att boka en kostnadsfri webbdemo, eller besök också vårt populära frukostseminarium. Välkommen!

 

Följ oss:

Kontakta oss:

Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Support: +46 (0)8-459 69 30

E-post:

Besök oss:

Mercur Solutions AB

Vretenvägen 13

SE-171 54 Solna

© 2018

Mercur Solutions AB

Org.nr 556288-6761

WEBBPLATSKARTA

Powered by Dynamix CMS by Initiva
Kontakt