Handel & Distribution

Mercur har lång erfarenhet av att arbeta med kunder inom handel och distribution och har tillsammans med våra kunder tagit fram en mängd olika lösningar för att hantera de utmaningar som branschen står inför. Handeln möts bland annat av förändrade konsumtionsmönster, pressade marginaler och ökad konkurrens från e-handeln.

Utmaningar i branschen: 

  • Förbättra lönsamheten, identifiera lönsamma eller olönsamma produkter.

  • Hantera flera bolag eller affärsområden med olika affärsmodell i samma system.

  • Stort behov av att snabbt kunna analysera olika typer av information från datalager eller olika källsystem.

  • Kunna expandera snabbt utan att det uppstår administrativa flaskhalsar, t.ex. i ett växande butiksnät.

 

Exempel på lösningar med hjälp av Mercur Business Control: 

  • Integrera Mercur Busines Control med datalagret och skapa ett gränssnitt för daglig automatisk uppdatering som ger möjlighet till dynamiska rapporter som man kan ”drilla” ner till enskilda transaktioner och inskannade fakturor. 

  • Daglig uppföljning av försäljning per varugrupp eller artikel mot mål.

  • Nyckeltal t ex för att analysera snitt per kund, antal kvittorader osv.

  • Funktioner för sortimentsplanering.

  • Analys av försäljning per veckodag med hänsyn till storhelger.

 

Se hur vi hjälpt andra inom just din bransch! 

Seminarier

Kom och lyssna på hur en av våra kunder skapat en gemensamma lösning för planering, rapportering och analys med hjälp av Mercur Business Control.

Läs mer här!

 

Vill du veta mer?
Kontakta mig!

Håkan Eng

Affärsansvarig

Telefon:+468459 69 00Mobil:+4676852 06 80

Mail:

Följ oss:

Kontakta oss:

Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Support: +46 (0)8-459 69 30

E-post:

Besök oss:

Mercur Solutions AB

Vretenvägen 13

SE-171 54 Solna

© 2016

Mercur Solutions AB

Org.nr 556288-6761

Powered by Dynamix CMS by Initiva
Kontakt