Cloetta implementerade Mercur Business Control i Sverige och Finland för att möjliggöra frekventa prognoser på detaljerad nivå.
Genom att koppla ihop Mercur med affärssystemet M3 och Cloettas volymplaneringssystem har Mercur skapat förutsättningar för att delvis automatisera arbetet med försäljningsprognoser. I modellen ingår även koppling till Cloettas kampanj- och rabattverktyg för beräkning av nettoomsättning samt allokering av lager- och distributionskostnader vilket ger ett detaljerat resultat per artikel och kundgrupp. Modellen hanterar även prognos av marknadskostnader och övriga omkostnader.
Vi har fått mer träffsäkra prognoser och en fortlöpande kontroll på hur affärerna utvecklas.
Tobias Malmquist, Business Intelligence Controller, Cloetta
På Cloetta framhåller man framför allt att man har vunnit mycket med att använda Mercur Business Control som en beräknings- och allokeringsplattform för stora datavolymer.
Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden, Nederländerna och Italien. Cloetta tillverkar och säljer sockerkonfektyr, chokladprodukter, pastiller, tuggummi och nötter. Sammantaget säljs Cloettas produkter i fler än 50 länder.