Svenska spel använder Mercur Business Control bl. a för att skapa förutsättningar för operativ analys av sina verksamhetsområden. Mercur stödjer även konsolideringen av koncernens samtliga bolag, vilket ger möjlighet att även analysera verksamheten totalt och ur legalt perspektiv.
Svenska Spel har ett långvarigt samarbete med Mercur. Redan 1998 infördes Mercur Business Control. År 2003 utökades systemet till att omfatta koncernens samtliga bolag samtidigt som fler användare tillkom.
Sedan 2007 stödjer systemet en ny styrmodell med nya rapportpaket och styrkort samt operativ koncernkonsolidering.
Systemet är integrerat mot ekonomisystemet IFS och fakturahanteringssystemet Basware.
Manuella rutiner har eliminerats, vilket resulterat i en direkt vinst på 4 mandagar varje månad.
Svenska Spel
Idag används Mercur av ca 300 användare på sju affärsområden som är fördelade på två divisioner, vilka reflekterar Svenska Spels möte med kunden. Inom Div BRK återfinns affärsområdena Bingo, Restaurang och Kasino och Div SoL består av Butik, Internet, Prenumeration och Förening. Dessutom stödjer Mercur Svenska Spels fem stabsfunktioner.
Med hjälp av Mercurs avancerade allokerings- och fördelningsfunktionalitet skapas det operativa perspektivet med uppföljning på affärsområdena. Därmed kan analys ske både ur legalt och operativt perspektiv, något som inte hade varit möjligt tidigare utan en stor manuell arbetsinsats.
Hösten 2004 fick Svenska Spel en ny VD, vilket ledde till en hel del omorganisationer under våren 2005. Det här innebar drastiska förändringar inte minst för controllerverksamheten vad gäller organisation, styrning och rapportering. En ny modell, vilken innehöll både nya rapportpaket och en ny styrmodell togs fram.
I samband med detta projekt gjordes en ny utvärdering av system från olika leverantörer. Svenska Spel fattade då beslutet att fortsätta använda och vidareutveckla Mercur enligt de nya kraven. I samband med detta uppgraderade Svenska Spel till den senaste versionen av Mercur Business Control.
Dessutom utvecklades funktionaliteten för koncernkonsolidering och kommentarshantering i Mercur.
Styrmodellen, som är formulerad för varje chef tar sin utgångspunkt i det uppdrag som skall genomföras inom en viss tidsperiod. VD:s längsta uppgift, som är utgångspunkt för alla övriga nivåer, kan t ex innehålla mål om var Svenska Spel ska vara om tio år inom olika områden och hur man ska ta sig dit.
Den längsta uppgiften bryts sedan ned i mätpunkter och mål. Mercurs styrkort används för att presentera dessa mål och måluppfyllnad ur olika perspektiv, som t ex Resultat, Kund, Process, Spelansvar och Medarbetare.
Rapportpaketen har under åren modifierats. Utöver löpande spontananalys sker idag rapportering ur Mercur enligt följande:
Månadsrapportering – resultat
Kvartalsrapportering – resultat + styrmodell
Uppföljningsmöten hålls kvartalsvis med VD för genomgång av ovanstående rapporter.
Sedan omorganisationen har Svenska Spel säkerställt en fungerande såväl operativ som legal rapportering i Mercur. Dessutom har rapportpaket och styrmodell finslipats.
Nästa steg med Mercur som planeras hos Svenska Spel är att utveckla funktionalitet för inköps- och leverantörsanalys med koppling mot företagets avtalsdatabas.
System: Mercur Business Control Antal användare: ca 300 stProcesser: Budgetering, Prognostisering, Målstyrning med balanserade styrkort, Rapportering och Analys, Allokeringar och fördelningar
Övrigt: Svenska Spel tillämpar Mercur i flerbolagslösning med ett konsolideringsbolag för analys av koncernen totalt.
Kort om företaget: Svenska Spel bildades 1997 då AB Tipstjänst och Penninglotteriet AB slogs ihop. Svenska Spel är idag Sveriges ledande spelföretag med en marknadsandel på ca 55 %. Företaget har huvudkontoret placerat i Visby samt ett stockholmskontor i Sundbyberg. Koncernen består av Svenska Spel, Casino Cosmopol, CC Casino Restaurang, Svenska Spels Förvaltnings AB, Casino Cosmopols Fastighets AB samt Svenska Spels Servicecenter.
Omsättning: ca 6 000 MSEK Antal anställda: ca 1 738
Med Mercur har vi fått stöd för såväl den projektbaserade planeringen av underhåll som för den dag till dag-baserade verksamheten.
Vi har stor nytta av projektkalkylen som hjälper till att planera allt från besökare och personal till kvadratmeter på mässgolvet.
Steigenberg Hotel Group använder Mercur för styrning och uppföljning
Mercur Solutions AB är ett svenskt företag som har över 40 års erfarenhet av att leverera lösningar för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Vi är marknadsledande och skapar kundvärde i form av bättre resultat och högre effektivitet.
Hem
Lösningar
Referenser
Aktiviteter
Nyheter
Kunskapsbank
Om oss
Karriär
Kontakt
Användarförening
Support
Privacy Policy
Cookie Policy
Mercur Solutions ABVretenvägen 13, SE-171 54 SolnaTelefon: +46 (0)8-459 69 00info@mercur.se
Stortorget 3, SE-211 22 Malmö
Kyrkogatan 24, SE-411 15 Göteborg
Ocean House, The Ring, Bracknell RG12 1AX, United Kingdom
Vi använder oss av cookies på vår webbplats. Genom att använda siten godkänner du detta. Läs mer i vår Cookiepolicy.