2021-07-05
Definitionen av affärsutveckling är ”att utveckla ett företags affärsdrivande verksamhet och processer”. Det innefattar allt som får ditt företag att växa och utvecklas så som företags vision, mål, strategier. Du har säkert stött på begreppet, business development, som är den engelska varianten och betyder samma sak.
I grunden bygger det på att man försöker hitta nya sätt att arbeta på i organisationen för att öka effektivitet och nå sina mål. Det kan finnas många skäl till att man arbetar med affärsutveckling på ett företag. Det finns därför flera olika typer av arbetssätt.
När företag startas
Förnyelseprocesser
Krishantering
Nya utmaningar
När företag startas finns det väldigt mycket att göra och man prioriterar lätt bort affärutvecklingen som moment helt och hållet. Det är däremot farligt att glömma denna kritiska del eftersom den lägger grunden för att som företag gå i rätt riktning.
Förnyelseprocesser görs istället på företag som redan har varit aktiva en period och behöver förnya sig för att hantera tex konkurrensen. Den som står stilla går egentligen bakåt brukar det heta och detta är i den stora motivationen till förnyelse inom affärsutveckling
Krishantering måste alla företag ha från och till. Kriser kan vara både kort- och långsiktiga men det är alltid bra att ta tag i dem så tidigast som möjligt. Konsekvenserna blir oftast mildare om man väljer att fokusera på affärsutvecklingen och det ökar sannolikheten att man som organisation överlever.
Nya utmaningar möts självklart alla företag av. Många gånger kan dock utmaningarna bli till möjligheter om de hanteras på rätt sätt.
Affärsutveckling har alltså många skäl men avsikten är nästan alltid densamma; att försöka nå mål och vision genom att optimera:
Strategi
Taktik
Operativ utveckling
Det kan låta luddigt men betyder enkelt sagt att man försöker hitta nya sätt att arbeta på både kort-och långsiktigt.
Strategi– långsiktigt; man ställer sig frågan: Hur ska vi komma dit vi vill vara om fem år? Beskrivs ofta i affärsplanen med fokus på att ta tillvara på alla erfarenheter, både externt och internt. Man tar även hänsyn till omvärlden med tänkbara omständigheter som kan påverka företagets framtida affärsmöjligheter.
Taktik– mer specifikt – vad måste vi göra; vilka steg och processer måste finnas på plats för att nå dessa mål? Här bryts affärsplanens grövre mål ner i mer detaljerade beskrivningar av hur vi ska leva upp till affärsplanen. Nya produkter kanske kräver ny kompetens som måste utvecklas eller anskaffas? Här ska det gärna finns det tydligt mätbara mål med uppsatta delmål.
Operativ utveckling– ännu mer specifikt än taktiken; här försöker vi svara på frågan: hur ska varje steg i processen se ut?
Den operativa nivån består av sälj- och verksamhetsplaner. Enkelt uttryckt är det handlingsplaner över vad som skall åstadkommas enligt de strategiskt och taktiskt fastställda målen. Vem eller vilka ska utföra aktiviteterna? När ska det vara klart? När och hur ska det följas upp?
Som du förstår så kan strategi, taktik och operativ utveckling se väldigt olika ut beroende på verksamhet men de utgår alltid från samma kärna; hur ska vi nå uppsatta mål och vision. Vissa företag har hela avdelningar med affärsutvecklare. Andra företag outsourcar denna del; oftast genom att implementera ett business intelligence system.
Med Mercur Business Control® får du verksamhetsstyrning och beslutsstöd i ett och samma system med funktioner för såväl budget och prognos som rapportering och analys. I snart 50 år har vi hjälpt hundratals ledande organisationer att snabba upp sina processer och samtidigt ta bättre beslut.
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig och berättar mer!
Budget och prognos är två viktiga verktyg som behövs för att styra organisationer. Den ena pekar ut i vilken riktning vi ska gå och den andra styr oss i rätt riktning.
Med hjälp av rätt utvalda nyckeltal kan både små och stora organisationer driva rätt beteenden som stämmer överens med de mål och strategier som finns. Men hur går man egentligen tillväga för att hitta rätt nyckeltal och använda dem som underlag i beslutsfattandet?
xP&A står för Extended Planning and Analysis, och är en utveckling av traditionell planering och analys som integrerar företagets processer kring ekonomisk planering och beslutsfattande.
Om du är ute efter tips på effektivare verksamhetsstyrning är det förmodligen något som skulle kunna fungera bättre i din organisation i dagsläget. I denna guide ger vi dig tips på hur du effektiviserar er verksamhetsstyrning.
Varje lyckad förändringsresa börjar med att skapa engagemang och delaktighet. Så även när det kommer till att införa ett systemstöd. Vikten av att få alla användare att verkligen se nyttan med systemet och börja använda det är en av de främsta framgångsfaktorerna.
För många organisationer kan arbetet med projektbudgetering vara ett tidskrävande och utmanande arbete. Men hur kan man optimera och underlätta detta arbete? I denna artikel ger vi dig svaren!
Ekonomistyrning är något som blir allt viktigare inom företag och organisationer. Men vad är egentligen ekonomistyrning? I denna guide berättar vi vad ekonomistyrning är, samt hur det kan hjälpa just er organisation.
I de flesta organisationer och företag utgör personalkostnaderna en stor del av totalkostnaden, vilket ställer höga krav på budgetering och prognostisering av dessa kostnader. Men hur går man egentligen tillväga för att förenkla arbetet med personalbudget? I denna artikel ger vi dig svaren!
Business intelligence system (BI-system) används allt oftare inom organisationer. Men vad är egentligen business intelligence? I denna guide berättar vi vad business intelligence är, samt hur det kan hjälpa just din organisation.
Den verkliga utmaningen idag är inte att samla in data, utan att snabbt göra den begriplig. Istället för att förlita sig på föråldrade kalkylblad, vänder sig organisationer nu till Business Intelligence (BI). Men hur gör du det egentligen rätt?
Det finns mycket att beakta vid valet av beslutsstödsystem. Varje organisation har sina prioriteringar och behov. Vi har samlat våra fem bästa tips vid val av beslutsstödsystem.
Läs mer om hur du sparar tid i bokslutsarbetet! Vi ger dig våra bästa tips på funktioner för bättre, snabbare och mindre resurskrävande bokslut
Idag vänder sig allt fler företag till olika budgetverktyg, men vilket verktyg väljer de egentligen? I denna artikel ger vi dig svaren.
Tid är pengar. Ett uttryck man ofta hör och som det finns stor sanning i. Att gå från manuella processer kring budget, prognos och rapportering till att införa ett beslutsstödsystem som samlar allt på samma plats sparar tid.
Rollen som verksamhetsutvecklare har länge funnits inom företag och har alltid haft väldigt breda arbetsuppgifter. Det är en rollbeskrivning som kan se ut nästan hur som helst beroende på var man jobbar. Vad den däremot har gemensamt på nästan alla arbetsplatser i allt högre grad är beroendet av kvalitativa data.
Budgetsystem är system med funktioner för olika typer av planering. Budgetsystem innehåller färdiga funktioner för att skapa gemensamma budgetmallar för hela organisationen. I stället för att skicka filer lägger användarna sina budgetar i ett system som har en gemensam databas.
I dagens inlägg kommer vi att gå igenom varför KPI:er är viktiga, vilka som ger mest insikt för ekonomiavdelningar och ledningsgrupper samt hur man säkerställer att de faktiskt driver resultat.
System för beslutsstöd sammanställer data från olika informationskällor för att hjälpa organisationer att fatta mer välgrundade beslut. I denna guide ger vi dig värdefulla tips på hur du hittar rätt system för just din organisation.
I det här inlägget förklarar vi vad IBP innebär, hur processen brukar se ut samt vilka affärsfördelar den ger. Vi visar även hur rätt system för att hantera detta kan bli en verklig game-changer för din organisation.
Idag väljer allt fler organisationer att implementera ett prognossystem. Men vad är egentligen ett prognossystem och hur kan det hjälpa ert företag? I denna artikel kommer vi att ge dig svaren!
Traditionella relationsdatabaser är fortfarande vanligast, men andra typer kommer starkt med NoSQL som modeord. Mercur Solutions har utvecklat egna databasen Veloxic®. Varför?
I denna artikel går vi igenom vad rullande prognoser är, vilka fördelarna med dessa är, samt vad man ska tänka på vid valet av rullande prognoser.
I tider av osäkerhet finns ett stort behov av mer frekventa prognoser och av att analysera och jämföra olika framtida scenarion. I denna artikel ger vi dig 5 konkreta tips på hur du simulerar framtida scenarion.
När osäkerheten breder ut sig finns ett stort behov av att utveckla styrprocesserna så att de blir mer dynamiska och användbara i den verklighet vi befinner oss.
Med bakgrund i detta har vi tagit fram 5 tips för bättre planering och uppföljning i en tid av ovisshet.
Hur lyckas man egentligen med budgetprocessen och hur kan man få ut mer av det arbete som läggs ner?
Management Reporting syftar på processen att skapa, analysera och presentera information om olika aspekter av en organisations resultat för att beslutsfattande ska kunna fatta välgrundade beslut om framtiden.
I denna artikel kan du läsa mer om vad dashboards är, samt hur de kan ge er bättre vägledning i analysen.
Funderar ert företag på att implementera ett nytt affärssystem? Eller kanske tvekar ni eftersom processen verkar väldigt komplicerad? I denna artikel berättar vi om fördelarna med att ta hjälp av en affärssystemkonsult.
Det finns många sätt att styra en verksamhet. Traditionellt sätt har alltid ekonomi och resultat varit avgörande och en bra vägledning i styrningen.
Vad innebär då verksamhetsstyrning?
För att enklare och effektivare kunna översätta mål till handling, använder sig företag och organisationer av målstyrning. Men vad är egentligen målstyrning och hur fungerar det i praktiken?
Allt fler företag och organisationer implementerar AI och Maskininlärning för att bli mer konkurrenskraftiga. I den här artikeln berättar vi vad Artificiell Intelligens (AI) och Maskininlärning är och varför det är viktigt för framtiden.
Vill ni använda er av diagram och dashboards för att få översikt på er data? Då är ni inte ensamma! Vi har dock märkt att steget från de traditionella tabellrapporterna till en färdig dashboard är ganska stort.
Många organisationer väljer idag budget-och prognosverktyg som stöd för planeringsprocessen, en viktig del i den långsiktiga strategin. I denna guide ger vi dig värdefulla tips att tänka på vid val av budget- och prognosverktyg.
Idag väljer allt fler företag och organisationer att använda sig av ett BI-verktyg. Men vilket BI-verktyg är egentligen bäst på marknaden? I denna artikel ger vi dig svaren!
Många företag och organisationer har idag svårigheter med att kunna analysera sitt kassaflöde och uppnå mer precision i bedömningen av sina framtida likvida medel. I denna artikel berättar vi mer om hur er organisation kan arbeta smartare med likviditetsrapporter!
Hur designar man rapporter som är enkla att läsa och som fångar blicken? Visste du, till exempel, att det tar dubbelt så lång tid att hitta ett maxvärde i en tabell jämfört med ett diagram?
Om du arbetar i en stor organisation är du troligtvis medveten om hur tidskrävande budgetprocessen kan vara. I denna artikel tänkte vi därför berätta hur er organisation kan halvera tiden för budgetprocessen och samtidigt få en mer träffsäker budget.
Spenderar er verksamhet stora mängder pengar och tid på att bygga rapporter med hjälp av konsulter? I denna artikel tänkte vi berätta hur era medarbetare enkelt kan bygga rapporter, helt utan eller med begränsad konsulthjälp.
CPM, eller Corporate Performance Management, är en process inom företagsledning som syftar till att mäta och optimera prestandan för en organisation. CPM omfattar en rad olika aktiviteter, inklusive budgetering, planering, prognostisering, rapportering och analys.
Traditionell budgetering har länge varit standarden för ekonomisk planering i företag. Men idag kan det ofta bli en begränsning snarare än en styrka. En fast budget som sätts månader i förväg bygger ofta på antaganden som snabbt kan bli inaktuella. Här kommer konceptet Beyond Budgeting in i bilden.
Från automatiserade analyser till prediktiva insikter blir AI mer och mer en integrerad del av moderna ekonomifunktioner. Men när det gäller kritiska beslut frågar sig många ledare fortfarande: Hur kan vi använda AI för att fatta beslut smartare och snabbare?
Artificiell Intelligens (AI) AI har stora möjligheter att förbättra beslutsfattandet för finanschefer (CFO:er) genom att tillhandahålla datadrivna insikter, automatisera rutinuppgifter och möjliggöra mer exakta prognoser.
Utan en tydlig process för FP&A riskerar företag att fatta beslut i blindo. Budgetar blir en gissningslek, prognoser saknar tillförlitlighet och ledningen saknar nödvändig insikt för att styra verksamheten framåt.