Arbeta smartare med likviditetsrapporter
Många företag och organisationer har idag svårigheter med
att kunna analysera sitt kassaflöde och uppnå mer precision i bedömningen av
sina framtida likvida medel. I denna artikel berättar vi mer om hur er
organisation kan arbeta smartare med likviditetsrapporter!
Vad är en
likviditetsrapport?
Innan vi fördjupar oss i hur man kan arbeta med denna typ av
rapporter, tänkte vi börja med att reda ut vad en likviditetsrapport egentligen
är. För att kortfattat beskriva en likviditetsrapport är det en rapport som skildrar
organisationens presumerade överskott av likvida medel i framtiden.
Effektivisera rapportarbetet
med Mercur Business Control
Ifall ni är i behov av att effektivisera detta arbete, kan
ni med fördel göra det med hjälp av Mercur Business Control – marknadens
ledande BI-system. Om resultatuppföljning och planering redan görs i Mercur
Business Control kan ni spara mycket arbete genom att utnyttja den information
som redan finns tillgänglig.
Genom att skapa en enhetlig modell för likviditetuppföljning
baserad på en existerande process finns mycket att vinna. Det är dessutom
möjligt att göra kopplingar till balanskonton för att skapa en planerad
balansräkning som en del av budget- eller prognosprocessen.
Med Mercurs funktioner för inmatning kan ni även komplettera
med information som ligger utanför den ordinarie planeringsprocessen som
exempelvis större utbetalningar för investeringar, utdelning till aktieägare,
amortering på lån eller ny upplåning.
Flexibel planering,
rapportering och analys
Mercur Business Control erbjuder ett ramverk för
likviditetsuppföljning- och planering. Genom att tillföra kundspecifika
parametrar som kompletterar modellen skapas en lösning baserad på befintliga
processer utan kundspecifik programmering.
Uppföljning kan ske per månad, dag eller vecka och
betalningsströmmar kan kopplas till enskilda konton, kontogrupper eller vid
behov till kombinationer av olika delar i kodplanen.
Med Mercurs rapporter för analys av likviditetsprognoser och
planerad balansräkning samt för uppföljning av utfall skapas både överblick och
kontroll på detaljerna. Alla rapporter erbjuder möjligheter att drilla ner till
den nivå ni önskar och ni kan enkelt gå vidare till detaljer eller
transaktioner. Alla vyer kan sparas som rapportlägen så att användaren enkelt
kan komma tillbaka till ett tidigare läge. Information kan presenteras i
tabellform eller som diagram och det är möjligt att kombinera siffror med
ikoner och villkorsformatering för att lyfta fram avvikelser.
Behörighetsstyrd
informationsåtkomst
Mercurs avancerade behörighetssystem säkerställer att
användarna bara får tillgång till just den information som de är behöriga att
se eller ändra. Man kan t ex hindra användare från att i blanketter och
rapporter se information för exempelvis andra resultatenheter som man inte är
behörig till.
Fördelar med
likviditetsuppföljning i Mercur
En stor fördel med att använda Mercur för
likviditetsplanering och uppföljning är att man kan utgå från befintliga
processer och på det sättet snabbt skapa en enhetlig modell. Genom att ett
ramverk för parametersättning finns minskar tiden för att definiera hur
modellen ska se ut. Samtidigt är systemet så flexibelt att det är möjligt att
anpassa modellen efter specifika behov.
Systemets standardfunktioner för rapportering, analys och
inmatning erbjuder dessutom stora möjligheter att analysera informationen från
olika perspektiv samt att komplettera med ytterligare information. Ansvar kan
fördelas till olika roller i processen och chefer på olika nivåer får en mycket
bra behörighetsstyrd överblick över både prognos och verkligt utfall för
kassaflöde och likviditet.
Det är enkelt att komma igång med att använda Mercur
Business Control för likviditetsuppföljning. Alla funktioner finns som standard
och är redo att konfigureras för att passa just er organisations processer.