2021-09-01
Många företag och organisationer har idag svårigheter med att kunna analysera sitt kassaflöde och uppnå mer precision i bedömningen av sina framtida likvida medel. I denna artikel berättar vi mer om hur er organisation kan arbeta smartare med likviditetsrapporter!
Innan vi fördjupar oss i hur man kan arbeta med denna typ av rapporter, tänkte vi börja med att reda ut vad en likviditetsrapport egentligen är. För att kortfattat beskriva en likviditetsrapport är det en rapport som skildrar organisationens presumerade överskott av likvida medel i framtiden.
Ifall ni är i behov av att effektivisera detta arbete, kan ni med fördel göra det med hjälp av Mercur Business Control – marknadens ledande BI-system. Om resultatuppföljning och planering redan görs i Mercur Business Control kan ni spara mycket arbete genom att utnyttja den information som redan finns tillgänglig.
Genom att skapa en enhetlig modell för likviditetuppföljning baserad på en existerande process finns mycket att vinna. Det är dessutom möjligt att göra kopplingar till balanskonton för att skapa en planerad balansräkning som en del av budget- eller prognosprocessen.
Med Mercurs funktioner för inmatning kan ni även komplettera med information som ligger utanför den ordinarie planeringsprocessen som exempelvis större utbetalningar för investeringar, utdelning till aktieägare, amortering på lån eller ny upplåning.
Mercur Business Control erbjuder ett ramverk för likviditetsuppföljning- och planering. Genom att tillföra kundspecifika parametrar som kompletterar modellen skapas en lösning baserad på befintliga processer utan kundspecifik programmering.
Uppföljning kan ske per månad, dag eller vecka och betalningsströmmar kan kopplas till enskilda konton, kontogrupper eller vid behov till kombinationer av olika delar i kodplanen.
Med Mercurs rapporter för analys av likviditetsprognoser och planerad balansräkning samt för uppföljning av utfall skapas både överblick och kontroll på detaljerna. Alla rapporter erbjuder möjligheter att drilla ner till den nivå ni önskar och ni kan enkelt gå vidare till detaljer eller transaktioner. Alla vyer kan sparas som rapportlägen så att användaren enkelt kan komma tillbaka till ett tidigare läge. Information kan presenteras i tabellform eller som diagram och det är möjligt att kombinera siffror med ikoner och villkorsformatering för att lyfta fram avvikelser.
Mercurs avancerade behörighetssystem säkerställer att användarna bara får tillgång till just den information som de är behöriga att se eller ändra. Man kan t ex hindra användare från att i blanketter och rapporter se information för exempelvis andra resultatenheter som man inte är behörig till.
En stor fördel med att använda Mercur för likviditetsplanering och uppföljning är att man kan utgå från befintliga processer och på det sättet snabbt skapa en enhetlig modell. Genom att ett ramverk för parametersättning finns minskar tiden för att definiera hur modellen ska se ut. Samtidigt är systemet så flexibelt att det är möjligt att anpassa modellen efter specifika behov.
Systemets standardfunktioner för rapportering, analys och inmatning erbjuder dessutom stora möjligheter att analysera informationen från olika perspektiv samt att komplettera med ytterligare information. Ansvar kan fördelas till olika roller i processen och chefer på olika nivåer får en mycket bra behörighetsstyrd överblick över både prognos och verkligt utfall för kassaflöde och likviditet.
Det är enkelt att komma igång med att använda Mercur Business Control för likviditetsuppföljning. Alla funktioner finns som standard och är redo att konfigureras för att passa just er organisations processer.
Om du är intresserad av att lära dig mer om Mercur Business Control och hur det kan underlätta ert arbete med likviditetsrapporter, tveka inte på att kontakta oss!
Tid är pengar. Ett uttryck man ofta hör och som det finns stor sanning i. Att gå från manuella processer kring budget, prognos och rapportering till att införa ett beslutsstödsystem som samlar allt på samma plats sparar tid.
I det här inlägget förklarar vi vad IBP innebär, hur processen brukar se ut samt vilka affärsfördelar den ger. Vi visar även hur rätt system för att hantera detta kan bli en verklig game-changer för din organisation.
Traditionell budgetering har länge varit standarden för ekonomisk planering i företag. Men idag kan det ofta bli en begränsning snarare än en styrka. En fast budget som sätts månader i förväg bygger ofta på antaganden som snabbt kan bli inaktuella. Här kommer konceptet Beyond Budgeting in i bilden.
Business intelligence system (BI-system) används allt oftare inom organisationer. Men vad är egentligen business intelligence? I denna guide berättar vi vad business intelligence är, samt hur det kan hjälpa just din organisation.
Hur designar man rapporter som är enkla att läsa och som fångar blicken? Visste du, till exempel, att det tar dubbelt så lång tid att hitta ett maxvärde i en tabell jämfört med ett diagram?
Traditionella relationsdatabaser är fortfarande vanligast, men andra typer kommer starkt med NoSQL som modeord. Mercur Solutions har utvecklat egna databasen Veloxic®. Varför?
Budgetsystem är system med funktioner för olika typer av planering. Budgetsystem innehåller färdiga funktioner för att skapa gemensamma budgetmallar för hela organisationen. I stället för att skicka filer lägger användarna sina budgetar i ett system som har en gemensam databas.
Läs mer om hur du sparar tid i bokslutsarbetet! Vi ger dig våra bästa tips på funktioner för bättre, snabbare och mindre resurskrävande bokslut
Ekonomistyrning är något som blir allt viktigare inom företag och organisationer. Men vad är egentligen ekonomistyrning? I denna guide berättar vi vad ekonomistyrning är, samt hur det kan hjälpa just er organisation.
xP&A står för Extended Planning and Analysis, och är en utveckling av traditionell planering och analys som integrerar företagets processer kring ekonomisk planering och beslutsfattande.
Om du är ute efter tips på effektivare verksamhetsstyrning är det förmodligen något som skulle kunna fungera bättre i din organisation i dagsläget. I denna guide ger vi dig tips på hur du effektiviserar er verksamhetsstyrning.
System för beslutsstöd sammanställer data från olika informationskällor för att hjälpa organisationer att fatta mer välgrundade beslut. I denna guide ger vi dig värdefulla tips på hur du hittar rätt system för just din organisation.
Rollen som verksamhetsutvecklare har länge funnits inom företag och har alltid haft väldigt breda arbetsuppgifter. Det är en rollbeskrivning som kan se ut nästan hur som helst beroende på var man jobbar. Vad den däremot har gemensamt på nästan alla arbetsplatser i allt högre grad är beroendet av kvalitativa data.
Idag väljer allt fler företag och organisationer att använda sig av ett BI-verktyg. Men vilket BI-verktyg är egentligen bäst på marknaden? I denna artikel ger vi dig svaren!
Utan en tydlig process för FP&A riskerar företag att fatta beslut i blindo. Budgetar blir en gissningslek, prognoser saknar tillförlitlighet och ledningen saknar nödvändig insikt för att styra verksamheten framåt.
I de flesta organisationer och företag utgör personalkostnaderna en stor del av totalkostnaden, vilket ställer höga krav på budgetering och prognostisering av dessa kostnader. Men hur går man egentligen tillväga för att förenkla arbetet med personalbudget? I denna artikel ger vi dig svaren!
Idag vänder sig allt fler företag till olika budgetverktyg, men vilket verktyg väljer de egentligen? I denna artikel ger vi dig svaren.
Om du arbetar i en stor organisation är du troligtvis medveten om hur tidskrävande budgetprocessen kan vara. I denna artikel tänkte vi därför berätta hur er organisation kan halvera tiden för budgetprocessen och samtidigt få en mer träffsäker budget.
I tider av osäkerhet finns ett stort behov av mer frekventa prognoser och av att analysera och jämföra olika framtida scenarion. I denna artikel ger vi dig 5 konkreta tips på hur du simulerar framtida scenarion.
För att enklare och effektivare kunna översätta mål till handling, använder sig företag och organisationer av målstyrning. Men vad är egentligen målstyrning och hur fungerar det i praktiken?
Budget och prognos är två viktiga verktyg som behövs för att styra organisationer. Den ena pekar ut i vilken riktning vi ska gå och den andra styr oss i rätt riktning.
I denna artikel går vi igenom vad rullande prognoser är, vilka fördelarna med dessa är, samt vad man ska tänka på vid valet av rullande prognoser.
I dagens inlägg kommer vi att gå igenom varför KPI:er är viktiga, vilka som ger mest insikt för ekonomiavdelningar och ledningsgrupper samt hur man säkerställer att de faktiskt driver resultat.
Det finns många sätt att styra en verksamhet. Traditionellt sätt har alltid ekonomi och resultat varit avgörande och en bra vägledning i styrningen.
Vad innebär då verksamhetsstyrning?
CPM, eller Corporate Performance Management, är en process inom företagsledning som syftar till att mäta och optimera prestandan för en organisation. CPM omfattar en rad olika aktiviteter, inklusive budgetering, planering, prognostisering, rapportering och analys.
När osäkerheten breder ut sig finns ett stort behov av att utveckla styrprocesserna så att de blir mer dynamiska och användbara i den verklighet vi befinner oss.
Med bakgrund i detta har vi tagit fram 5 tips för bättre planering och uppföljning i en tid av ovisshet.
Idag väljer allt fler organisationer att implementera ett prognossystem. Men vad är egentligen ett prognossystem och hur kan det hjälpa ert företag? I denna artikel kommer vi att ge dig svaren!
Allt fler företag och organisationer implementerar AI och Maskininlärning för att bli mer konkurrenskraftiga. I den här artikeln berättar vi vad Artificiell Intelligens (AI) och Maskininlärning är och varför det är viktigt för framtiden.
Det finns mycket att beakta vid valet av beslutsstödsystem. Varje organisation har sina prioriteringar och behov. Vi har samlat våra fem bästa tips vid val av beslutsstödsystem.
I denna artikel kan du läsa mer om vad dashboards är, samt hur de kan ge er bättre vägledning i analysen.
Management Reporting syftar på processen att skapa, analysera och presentera information om olika aspekter av en organisations resultat för att beslutsfattande ska kunna fatta välgrundade beslut om framtiden.
Varje lyckad förändringsresa börjar med att skapa engagemang och delaktighet. Så även när det kommer till att införa ett systemstöd. Vikten av att få alla användare att verkligen se nyttan med systemet och börja använda det är en av de främsta framgångsfaktorerna.
Många organisationer väljer idag budget-och prognosverktyg som stöd för planeringsprocessen, en viktig del i den långsiktiga strategin. I denna guide ger vi dig värdefulla tips att tänka på vid val av budget- och prognosverktyg.
Den verkliga utmaningen idag är inte att samla in data, utan att snabbt göra den begriplig. Istället för att förlita sig på föråldrade kalkylblad, vänder sig organisationer nu till Business Intelligence (BI). Men hur gör du det egentligen rätt?
För många organisationer kan arbetet med projektbudgetering vara ett tidskrävande och utmanande arbete. Men hur kan man optimera och underlätta detta arbete? I denna artikel ger vi dig svaren!
Vill ni använda er av diagram och dashboards för att få översikt på er data? Då är ni inte ensamma! Vi har dock märkt att steget från de traditionella tabellrapporterna till en färdig dashboard är ganska stort.
Spenderar er verksamhet stora mängder pengar och tid på att bygga rapporter med hjälp av konsulter? I denna artikel tänkte vi berätta hur era medarbetare enkelt kan bygga rapporter, helt utan eller med begränsad konsulthjälp.
Funderar ert företag på att implementera ett nytt affärssystem? Eller kanske tvekar ni eftersom processen verkar väldigt komplicerad? I denna artikel berättar vi om fördelarna med att ta hjälp av en affärssystemkonsult.
Från automatiserade analyser till prediktiva insikter blir AI mer och mer en integrerad del av moderna ekonomifunktioner. Men när det gäller kritiska beslut frågar sig många ledare fortfarande: Hur kan vi använda AI för att fatta beslut smartare och snabbare?
I denna guide går vi bland annat igenom vad affärsutveckling är, samt vilka olika typer av affärsutveckling som finns.
Hur lyckas man egentligen med budgetprocessen och hur kan man få ut mer av det arbete som läggs ner?
Artificiell Intelligens (AI) AI har stora möjligheter att förbättra beslutsfattandet för finanschefer (CFO:er) genom att tillhandahålla datadrivna insikter, automatisera rutinuppgifter och möjliggöra mer exakta prognoser.
Med hjälp av rätt utvalda nyckeltal kan både små och stora organisationer driva rätt beteenden som stämmer överens med de mål och strategier som finns. Men hur går man egentligen tillväga för att hitta rätt nyckeltal och använda dem som underlag i beslutsfattandet?