Målstyrning i praktiken
Varför kan det då vara så svårt att gå från strategier till
mål och handling? En bidragande orsak är att målstyrningsprocessen involverar
många medarbetare och tillsammans med många olika mål, och aktiviteter som ska
utföras, blir det väldigt mycket att hålla reda på. Ett sätt att hantera den
utmaningen är att ta hjälp av systemstöd som kopplar ihop strategier med mål
och handling inom ramen för en och samma lösning.
Välj rätt systemstöd
Mercur Business Control® erbjuder funktioner för målstyrning
och skapar förutsättningar för effektiv verksamhetsstyrning som komplement till
de traditionella budget- och prognosprocesserna.
Ni bestämmer själva vilka olika
verksamhetsstyrningsprocesser och perspektiv som ni vill arbeta med. De mål ni
anger beskriver vad som ska uppnås och till målen kopplas mätvärden och
nyckeltal som exempelvis försäljningsökning, resultat, kundnöjdhet,
volymtillväxt, leveranskvalitet eller andra som är relevanta för just er
verksamhet. I systemet går det även
att beskriva målen i text och på det sättet förtydliga och förklara
dem för organisationen
Målen kan grupperas och tillhöra olika områden vilka även
kan kallas perspektiv. Som exempel kan nämnas de klassiska perspektiven finans,
kund, process och medarbetare, men det är helt valfritt. På samma sätt kan ni
själva bestämma vilka olika planer ni vill arbeta med - till exempel
strategiplan, affärsplan, marknadsplan, miljöplan eller medarbetarplan.
För att medarbetare på olika nivåer ska veta hur man ska
arbeta för att uppnå målen kan systemet även hjälpa till att bryta ner målen på
olika aktiviteter eller arbetsuppgifter. En aktivitet kan ha ett startdatum och
ett slutdatum samt en ansvarig kopplad till sig. Aktiviteterna kan definieras
centralt eller på lägre nivåer i organisationen. På det sättet ger lösningen
även utrymme för lokala initiativ för att uppnå målen och som andra delar av
organisationen kan dra nytta och lärdom av.
Med Mercur Business Control® för målstyrning får ni en kontinuerlig överblick
över hur organisationen presterar i förhållande till såväl övergripande
strategier som mål på olika nivåer. Det blir tydligt hur såväl trenden ser ut som
aktuell status gällande de aktiviteter som planerats för att uppnå målen.
Dessutom får medarbetare som ansvarar för aktiviteterna möjlighet att
återrapportera om pågående och avslutade aktiviteter.
Analys av målstyrningsprocessen sker med ett så kallat
Gantt-schema, dvs. ett flödesschema som ger en grafisk överblick över
processen. Uppföljning av mål och mätetal sker i rapporter, dashboards eller
scorecards som visar status och trend för de olika målen grupperade enligt olika
områden eller perspektiv.
Givetvis är målstyrningen behörighetsstyrd och helt
integrerad med Mercurs övriga funktioner för budget, prognos, rapportering och
analys.