Mercur Start

Bygg rapporter själv utan konsulthjälp

Spenderar er verksamhet stora mängder pengar och tid på att bygga rapporter med hjälp av konsulter? I denna artikel tänkte vi berätta hur era medarbetare enkelt kan bygga rapporter, helt utan eller med begränsad konsulthjälp

Oavsett om du arbetar inom en stor eller liten organisation så är det säkert viktigt för er att planera inför framtiden, analysera utfall, göra avvikelseranalyser och sammanställa information i tilltalande rapporter. För många företag kan detta vara en stor utmaning som kräver återkommande hjälp från utomstående men det behöverinte vara så komplicerat.

Använd ett Business Intelligence-system

För att enklare kunna samla in och analysera data samt sammanställa tilltalande rapporter, väljer idag allt fler företag att använda sig av Business Intelligence-system, även känt som BI-system. 

Med hjälp av ett bra BI-system möjliggörs nämligen insamling av data inom olika delar av verksamheten. Data som sedan kan sammanställas och analyseras på ett och samma ställe, vilket ger beslutsfattare tillgång till insiktsfulla data som möjliggör en snabbare beslutsprocess.
 

Vad kännetecknar ett bra BI-system?

När man väl bestämt sig för att investera i ett BI-system så gäller det dock att hitta ett system som känns rätt för hela organisationen. Men vad känner tecknar egentligen ett bra Business Intelligence-system?

  • Det bör möjliggöra enkel och automatiserad insamling av data med hjälp av ett inbyggt integrationsverktyg.

  • Det bör ge er organisation tillgång till all information på en och samma plats.

  • Det bör ha funktioner för att skapa såväl rapporter som inmatningsformulär i samma användargränssnitt.

  • Det ska vara möjligt för medarbetare utan teknisk bakgrund att skapa rapporter och inmatningsformulär.

  • BI-systemet ska erbjuda olika sätt att presentera information för olika typer av användare via dashboards, dynamiska rapporter eller spontananalys.

  • Det bör ge ökad delaktighet i verksamheten.

  • Det bör enkelt kunna implementeras med begränsat behov av konsulttjänster utan att störa verksamheten..

 

Mercur Business Control – Planering, Rapportering & Analys i samma system

På Mercur har vi utvecklat ett marknadsledande BI-system, Mercur Business Control, som hjälper hundratals företag med både flexibla rapporter och dynamiska analyser bland mycket mer. Något som både underlättar arbetet och sparar kostnader.

En stor fördel med Mercur Business Control är att det enkelt kan implementeras i er organisation, samt anpassas efter era behov.  Något som bland annat innebär att ni kan få möjlighet till både rapportering och analys i ett och samma system. På så sätt kan resultatet från planeringsprocessen sammanställas och presenteras tillsammans med utfallsinformation, samtidigt som varje användare kan analysera sin del av verksamheten.

Detta är dock endast ett axplock av de funktioner som ni kan få tillgång till i Mercur Business Control. Nedan följer ytterligare exempel på funktioner som finns tillgängliga när du väljer Mercur som leverantör:

  • Drill down från valfri nivå ner till enskilda transaktioner

  • Visning av inskannade fakturor

  • Dashboards med valfri layout

  • Analysläget Twist&Turn med dra och släpp-funktioner

  • Distribution av rapporter eller rapportpaket med e-post

  • Spontan grafik och sparade rapportlägen

  • Favoriter samt personliga rapporter, startsidor och dashboards

  • Scorecards med nyckeltal för målstyrning med olika perspektiv

 

Vill du veta mer?

Är du intresserad av att lära dig mer om Mercur Business Control och hur det kan hjälpa just ert företag att bygga rapporter och ta bättre beslut? 

Tveka då inte på att ta kontakt med oss!

Följ oss:

Kontakta oss:

Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Support: +46 (0)8-459 69 30

E-post:

Besök oss:

Mercur Solutions AB

Vretenvägen 13

SE-171 54 Solna

© 2018

Mercur Solutions AB

Org.nr 556288-6761

WEBBPLATSKARTA

Powered by Dynamix CMS by Initiva
Kontakt