Spenderar er verksamhet stora mängder pengar och tid på att
bygga rapporter med hjälp av konsulter? I denna artikel tänkte vi berätta hur
era medarbetare enkelt kan bygga rapporter, helt utan eller med begränsad konsulthjälp.
Oavsett om du arbetar inom en stor eller liten
organisation så är det säkert viktigt för er att planera
inför framtiden, analysera utfall, göra avvikelseranalyser och sammanställa information i tilltalande
rapporter. För många företag kan detta vara en stor utmaning som kräver återkommande hjälp från utomstående men det behöverinte vara så komplicerat.
Använd ett Business
Intelligence-system
För att enklare kunna samla in och analysera data samt sammanställa
tilltalande rapporter, väljer idag allt fler företag att använda sig av
Business Intelligence-system, även känt som BI-system.
Med hjälp av ett bra BI-system möjliggörs nämligen insamling
av data inom olika delar av verksamheten. Data som sedan kan sammanställas och
analyseras på ett och samma ställe, vilket ger beslutsfattare tillgång till insiktsfulla
data som möjliggör en snabbare beslutsprocess.
Vad kännetecknar ett
bra BI-system?
När man väl bestämt sig för att investera i ett BI-system så
gäller det dock att hitta ett system som känns rätt för hela organisationen.
Men vad känner tecknar egentligen ett bra Business Intelligence-system?
Det bör möjliggöra enkel och automatiserad insamling av data med hjälp av ett inbyggt integrationsverktyg.
Det bör ge er organisation tillgång till all information på en
och samma plats.
Det bör ha funktioner för att skapa såväl rapporter som inmatningsformulär i samma användargränssnitt.
Det ska vara möjligt för medarbetare utan teknisk bakgrund att skapa rapporter och inmatningsformulär.
BI-systemet ska erbjuda olika sätt att presentera information för olika typer av användare via dashboards, dynamiska rapporter eller spontananalys.
Det bör ge ökad delaktighet i verksamheten.
Det bör enkelt kunna implementeras med begränsat behov av konsulttjänster utan att
störa verksamheten..
Mercur Business
Control – Planering, Rapportering & Analys i samma system
På Mercur har vi utvecklat ett marknadsledande BI-system, Mercur Business Control, som
hjälper hundratals företag med både flexibla rapporter och dynamiska analyser
bland mycket mer. Något som både underlättar arbetet och sparar kostnader.
En stor fördel med Mercur Business Control är att det enkelt
kan implementeras i er organisation, samt anpassas efter era behov. Något som bland annat innebär att ni kan få
möjlighet till både rapportering och analys i ett och samma system. På så sätt
kan resultatet från planeringsprocessen sammanställas och presenteras
tillsammans med utfallsinformation, samtidigt som varje användare kan analysera
sin del av verksamheten.
Detta är dock endast ett axplock av de funktioner som ni kan
få tillgång till i Mercur Business Control. Nedan följer ytterligare exempel på
funktioner som finns tillgängliga när du väljer Mercur som leverantör:
Drill down från valfri nivå ner till enskilda
transaktioner
Visning av inskannade fakturor
Dashboards med valfri layout
Analysläget Twist&Turn med dra och släpp-funktioner
Distribution av rapporter eller rapportpaket med
e-post
Spontan grafik och sparade rapportlägen
Favoriter samt personliga rapporter, startsidor
och dashboards
Scorecards med nyckeltal för målstyrning med
olika perspektiv
Vill du veta mer?
Är du
intresserad av att lära dig mer om Mercur Business Control och hur det kan
hjälpa just ert företag att bygga rapporter och ta bättre beslut?
Tveka då inte
på att ta kontakt med oss!