5 tips vid val av beslutsstödsystem
Det finns mycket att beakta vid valet av beslutsstödsystem. Varje organisation har sina prioriteringar och behov. Vi har samlat våra fem bästa tips vid val av beslutsstödsystem.
Varför behövs ett beslutsstödsystem?
I en föränderlig värld ökar kraven på företag och
organisationer att snabbt kunna anpassa sig till nya förutsättningar. Tiden
från att något händer till att kunna fatta beslut och agera blir allt kortare.
Man kan säga att det är behovet av ökad insikt i hur verksamheten presterar som
driver behovet av systemstöd för att kunna fatta snabba och välgrundade beslut.
Delegerat ansvar och beslutsfattande gör också att
medarbetare i allt högre utsträckning förväntar sig att bli delaktiga genom att
informeras om viktiga förhållanden som rör deras ansvarsområde och att de har
tillgång till information för att kunna utföra sitt arbete på bästa sätt.
Det är också allmänt känt att engagerade medarbetare
presterar bättre och att kunskap om mål och förväntningar leder till minskad
stress och mer energi på jobbet. Sammantaget kräver det här tillgång till beslutsstöd,
det vill säga bra och tydlig information som medarbetare på olika nivåer kan
agera på.
Tillgången till data och information är det vanligtvis ingen
brist på med tanke på all information som organisationens system genererar
varje dag, till exempel personalsystem, försäljningssystem, ekonomisystem eller
ERP-system.
Det som många gånger ställer till med problem är när många
medarbetare ska försöka förstå all denna data och fatta beslut utifrån detta. Växande
datavolymer och allt fler användare kan generera mängder av manuellt arbete,
vilket kan leda till administrativa flaskhalsar så det är i detta skede ett
beslutsstödsystem kommer väl till hands.