Hur halverar man tiden för budgetprocessen?

Om du arbetar i en stor organisation är du troligtvis medveten om hur tidskrävande budgetprocessen kan vara. I denna artikel tänkte vi därför berätta hur er organisation kan halvera tiden för budgetprocessen med tre snabba tips och samtidigt få en mer träffsäker budget.

3 tips för en lyckad budgetprocess

En av de viktigaste faktorerna när ni planerar ert företags framtid är att ha bra koll på den ekonomiska utvecklingen genom att till exempel skapa en budget för kommande året. Men vad krävs egentligen för att budgetprocessen ska vara lyckad och hur kan man halvera tiden för processen?

1. Tillgång till historiska data

Att ta fram en budget är en av de viktigaste faktorerna för att ett företag ska lyckas under det kommande året. För att bäst kunna planera inför framtiden så krävs det dock att man har bra historiska data att utgå ifrån. Ett bra första steg är alltså att införskaffa ett pålitligt budgetsystem som ger er möjlighet att samla in, sammanställa och analysera data.

2. Tydliga och mätbara mål

En annan viktig faktor för att lyckas med budgeten är att sätta upp tydliga och mätbara mål för verksamheten. Det är alltså en stor fördel om budgetsystemet även kan användas för andra typer av planeringsprocesser som prognoser eller målstyrning

3. Informera organisationen

En av de svåraste sakerna med en budget är att informera hela organisationen om vad som gäller och få dem att arbeta mot samma mål. Om man lyckas med detta så har man dock mycket större chans att uppnå resultatförbättringar. Med rätt information för alla nivåer så når du enklare framgång!

Snabba upp processen med Mercur Business Control

På Mercur har vi utvecklat marknadens ledande BI-system, Mercur Business Control, som enkelt kan anpassas och implementeras i alla typer av organisationer. I över 40 år har vi hjälpt hundratals ledande organisationer att snabba upp sina processer och samtidigt ta bättre beslut.

Ett bra exempel på detta är Tekniska verken i Linköping som implementerade Mercur Business Control och halverade tiden för budgetprocessen. Detta gjorde man tack vare att systemet både stödjer central planering av kostnader som sedan fördelas ut, samt en process där ansvariga inom organisationen kan planera andra omkostnader.

Vill du veta mer? Kontakta oss för mer information!

Är du intresserad av att lära dig mer om Mercur Business Control och hur vi kan hjälpa just er organisation att halvera tiden för budgetprocessen? 







Prenumerera på vårt nyhetsbrev

 

Mercur Solutions AB

Mercur Solutions AB är ett svenskt företag som har över 40 års erfarenhet av att leverera lösningar för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Vi är marknadsledande och skapar kundvärde i form av bättre resultat och högre effektivitet.

Huvudkontor Solna

Mercur Solutions AB
Vretenvägen 13, SE-171 54 Solna
Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Kontor Malmö

Stortorget 3, SE-211 22 Malmö

Kontor Göteborg

Kyrkogatan 24, SE-411 15 Göteborg

United Kingdom

Ocean House, The Ring, Bracknell RG12 1AX, United Kingdom