Mercur Start

Förenkla införandet av affärssystem med en affärssystemkonsult

Funderar ert företag på att implementera ett nytt affärssystem? Eller kanske tvekar ni eftersom processen verkar väldigt komplicerad? Då kan ni med fördel ta hjälp av en affärssystemkonsult som hjälper er att förenkla processen och införandet av ert nya affärssystem!

På Mercur har vi över 40 års erfarenhet av att leverera affärssystem för verksamhetsstyrning och beslutsstöd, vilket betyder att vi vet vilken utmaning det kan vara att implementera ett nytt affärssystem. Speciellt i större organisationer. Processen och införandet kan dock göras på ett smidigt sätt med hjälp av en kunnig affärssystemkonsult.
 

Vad gör en affärssystemkonsult?

Men vad gör då en affärssystemkonsult som förenklar processen och införandet av ett nytt affärssystem så pass mycket? 

Till att börja med så kan denna roll ha olika benämningar. Den kan även kallas applikationskonsult eller verksamhetskonsult, även om arbetsuppgifterna och kunskapsområdena kan skilja sig åt. En applikationskonsult brukar vanligtvis inneha väldigt goda kunskaper inom ett specifikt system, medan en verksamhetskonsult istället brukar besitta goda kunskaper inom olika flöden inom ett företag. En affärssystemkonsult behöver däremot oftast vara kunnig inom både system och flöde.

Vanligtvis brukar processen gå till på följande sätt:

  1. Ett företag genomför en upphandling och utvärderar olika affärsystem varefter man fattar beslut om att välja ett  nytt affärssystem.

  2. Under upphandlingen har företaget beskrivit vilka krav de har på systemet och när man valt system går man igenom dessa i detalj med affärsystemkonsulterna.

  3. Konsulten utvärderar företagets krav och implementerar dem i systemlösningen sedan så långt som möjligt inom ramen för systemets standardfunktioner.

  4. I vissa fall kräver företag specifika funktioner som inte finns som standard i systemet. Vid dessa fall kopplas en utvecklare in som kan hjälpa till med att utveckla de önskade funktionerna.

  5. När affärssystemet är implementerat övergår ansvaret till kundens förvaltningsorganisation och affärssystemkonsulterna anlitas vid behov, till exempel vid förändringar eller tillägg av ny funktionalitet.
     

Ta hjälp av våra affärssystemkonsulter

Som vi nämnde i början av denna artikel så har vi på Mercur över 40 års erfarenhet av att leverera lösningar för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Detta har gjort att vi idag är ledande inom branschen och hjälper stora organisationer inom de flesta branscher. En stor anledning till detta är vår erfarenhet och kompetens som är ovärderlig för våra kunder. 

På Mercur har vi nämligen egna affärssystemkonsulter och utvecklare, samt vår egenutvecklade standardapplikation, Mercur Business Control, som implementeras och anpassas efter kundernas behov. Systemet kan användas för exempelvis budget och prognos, rapportering och analys, samt målstyrning.
 

97% av våra kunder anser att de snabbar upp processerna och sparar tid med Mercur

Intresserad av att veta mer?

Tveka inte på att kontakta oss på Mercur ifall du är intresserad av att lära dig mer om hur våra affärssystemkonsulter och vårt affärssystem kan ta er organisation till nya höjder!

 

  

Kontakta oss!







*obligatorisk

 

Följ oss:

Kontakta oss:

Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Support: +46 (0)8-459 69 30

E-post:

Besök oss:

Mercur Solutions AB

Vretenvägen 13

SE-171 54 Solna

© 2018

Mercur Solutions AB

Org.nr 556288-6761

WEBBPLATSKARTA

Powered by Dynamix CMS by Initiva
Kontakt