Hitta rätt system för beslutsstöd
Vad är system för beslutsstöd?
System för beslutsstöd sammanställer data från olika
informationskällor för att hjälpa organisationer att fatta mer välgrundade
beslut. Det kan handla om data från affärssystem men även från de system som
används för försäljning, produktion, personal eller liknande.
Om du arbetar i en organisation med stora datavolymer kan
det ibland vara svårt att skaffa sig en bra överblick. Särskilt svårt bli det
om systemen inte är integrerade med varandra. För att undvika risken med att
låta insikter gå förlorade och ägna tid åt att sammanställa data istället för
analys är det viktigt att hitta rätt system för beslutsstöd. Detta kommer
förutom att hjälpa din organisation ta mer välgrundade beslut även frigöra tid
till att utveckla verksamheten, vilket bidrar till högre lönsamhet.
Hitta rätt system för din organisation
Vilka faktorer är egentligen viktiga att fokusera på när man
ska välja system för beslutsstöd? Vad som är mest betydelsefullt för din
organisation beror på vilka målsättningar ni har. En av de viktigaste
basfaktorerna de flesta är ute efter är ett användarvänligt och flexibelt
system. Då kan en molnlösning bli relevant eftersom beslutsstödet kan bli
tillgängligt oavsett var man befinner sig. Dessutom blir webbläsare och
internetuppkoppling den enda infrastruktur som behövs för din organisation.
För att beslutsstödsystemet ska vara rätt för din
organisation måste det också vara anpassningsbart för olika funktioner och
enheter i verksamheten. En viktig faktor för att skapa engagemang hos
medarbetare är nämligen att systemet för beslutsstöd ger inblick och delaktighet
i organisationen. Först när dina medarbetare förstår vilka ekonomiska
förutsättningar och mål som råder kan de fatta rätt beslut.
Att systemet för beslutsstöd är tillförlitligt och säkert är
självklart också ett grundkrav som man bör ställa. När det rör sig om stora
mängder data måste man kunna försäkra sig om att medarbetare bara får tillgång
till den information som de har behörighet till. Även om det är viktigt att ge
en bra överblick till alla medarbetare är det fördelaktigt att kunna göra vissa
begränsningar.
Slutligen är det viktigt att det system du väljer är
kostnadseffektivt och kräver minimal insats för dig som kund. Då kan du
disponera din tid till sådant som du är bra på.
Mercur Business Control
Om du är ute efter ett tillförlitligt, anpassningsbart och
användarvänligt system är Mercur Business Control perfekt för din organisation.
Med Mercur Business Control som system för beslutsstöd tycker 98 % av kunderna
att arbetet i verksamheten underlättas, effektiviseras och att de fattar bättre
beslut.