Mercur erbjuder 14 000 anställda hos Arbetsförmedlingen nytt stöd för budget, prognos och uppföljning
Arbetsförmedlingen
har valt Mercur Business Control för att ge organisationen ett heltäckande stöd
för budget, prognos och uppföljning.
Målet
är att systemstödet ska ge Arbetsförmedlingen bättre förutsättningar för
planering och uppföljning av ekonomi och verksamhet, på både kort och lång
sikt, i enlighet med myndighetens lednings- och styrfilosofi samt ge chefer på
alla nivåer i organisationen en omedelbar uppfattning om det ekonomiska
handlingsutrymmet. Stor vikt läggs vid att användargränssnittet ska upplevas
som tydligt, snyggt och modernt av användarna samtidigt som lösningen ska kunna
hantera stora datamängder och ett mycket stort antal samtidiga användare.
-
Efter en omfattande upphandling, där vi varit i dialog med flera leverantörer,
har Mercur visat att de och systemet Mercur Business Control uppfyller
Arbetsförmedlingens behov och krav bäst. Vi är mycket nöjda med upphandlingen
och ser fram emot att tillsammans med Mercur skapa en gemensam lösning som
täcker hela myndighetens behov för budget, uppföljning och prognos, säger Roger
Sundholm, upphandlare på Arbetsförmedlingen.
- Vi är glada över att vi på ett tydligt sätt
kunnat visa hur Mercur Business Control uppfyller Arbetsförmedlingens behov för budget, uppföljning och prognos. Vi ser fram emot
ett spännande samarbete med Arbetsförmedlingen när vi nu får möjlighet leverera ett
viktigt stöd för deras ekonomi- och verksamhetsstyrning, säger Ulf Alkelin, VD
på Mercur Solutions AB.
Arbetsförmedlingen
är en nationell myndighet med 14 000 anställda som bedriver verksamhet i hela
landet och disponerar för närvarande 78 miljarder kronor fördelat på ett
flertal anslag och anslagsposter med tillhörande villkor. Det finns idag 280
arbetsförmedlingskontor i landet fördelade på 11 så kallade marknadsområden i tre regioner. Huvudkontoret finns
i Stockholm.
Arbetsförmedlingen
eftersträvar att de av regeringen anslagna medlen för verksamheten används effektivt och att god hushållning iakttas. Budgetar upprättas årligen
på olika nivåer inom Arbetsförmedlingens organisation och följs löpande upp
utifrån medelsförbrukningen och verksamhetens resultat.
Vill du veta mer om hur vi hjälpt andra organisationer inom offentlig sektor?
Här hittar du alla våra referenser!