Strategiskt samgående skapar komplett stöd för ekonomiavdelningen

En modern ekonomiavdelning behöver verktyg som spänner över flera områden – från planering och analys till bokslut och koncernrapportering. Genom att gå samman erbjuder Mercur, AARO och Aico tillsammans en helhetslösning som gör arbetet smidigare, snabbare och mer tillförlitligt.

Det är sällan en enda lösning kan möta alla krav som ställs på en ekonomiavdelning. Det konstaterar Toby Davidson, Chief Product Officer. Han förklarar att orsaken är att behoven ofta är både breda och specialiserade – från strategisk planering och finansiell analys till strikt regelefterlevnad och effektiva, automatiserade processer. 

En enda programvara kan sällan vara bäst på allt: budgetering och prognostisering kräver flexibla planeringsverktyg, koncernkonsolidering ställer höga krav på avancerad rapportering och eliminering, och bokslutsprocessen behöver en hög grad av automation och kontroll. Därför är kombinationen av Mercur, AARO och Aico så kraftfull – tillsammans kan vi nu erbjuda funktionalitet som täcker allt från budgetering och prognostisering till konsolidering och en automatiserad bokslutsprocess, samtidigt som vi ökar insikten i data och processer och minskar den administration som ofta följer med fristående lösningar från olika leverantörer.

Toby Davidson, Chief Product Officer

En heltäckande SaaS-plattform

Det var i somras som AARO, en ledande leverantör av lösningar för Corporate Performance Management (CPM) förenades med de finansiella mjukvarubolagen Aico och Mercur. Detta är enligt Michael Teixeira, Group CEO, ett betydande steg mot att skapa EMEA:s mest heltäckande SaaS-plattform för bokslutshantering och koncernrapportering samt för planering och analys.

Vi ser tydligt hur våra produkter kompletterar varandra utan överlapp, bara rena synergier. Kunder kan börja med ett område och sedan utöka med fler lösningar i takt med att behoven växer. Men det handlar inte bara om funktioner, utan om att skapa ett smidigt arbetsflöde. Genom att integrera våra verktyg säkerställer vi att data endast behöver matas in en gång och sedan följer med genom hela processen, från den första prognosen till det färdiga bokslutet

Michael Teixeira, Group CEO

Minskar dubbelarbete

Toby Davidson berättar att flera kunder redan i dag använder en kombination av lösningarna och att sammanslagningen för dem innebär mindre dubbelarbete, färre manuella fel och mer tid för analys.

– Vi kan spara dem timmar varje vecka på att slippa manuellt sammanställa rapporter. Det är som att få en extra medarbetare i teamet, fast digital.

Den gemensamma nordiska förankringen gör också att lösningarna är anpassade för lokala regelverk och arbetssätt. Samtidigt finns skalbarheten för att möta kraven från globala koncerner. Michael Teixeira berättar att framtidsplanerna inkluderar ännu tätare integrationer, utökade AI-funktioner och fler möjligheter för kunderna att själv konfigurera sina lösningar.

– Vi vill ge ekonomiavdelningen verktyg som känns som en naturlig förlängning av arbetssättet – inte som ännu ett system att lära sig. När planering, analys, bokslut och rapportering sömlöst hänger ihop frigör vi tid, minskar risken för fel och ger teamet möjlighet att fokusera på det som verkligen driver verksamheten framåt, avslutar han.

Om Mercur:
Mercur har i snart 50 år hjälpt företag och organisationer att effektivisera styrning, uppföljning och planering genom den molnbaserade plattformen Mercur Business Control.

Om AARO
Aaro är efter 35 år i branschen marknadsledande inom koncernredovisning och konsolidering, och effektiviserar finansiell rapportering för komplexa organisationer både i Norden och globalt. 

Läs mer på www.aaro.com

Om Aico
Aico är en branschledare som specialiserar sig på att automatisera processer för finansiella bokslut och interna transaktioner, och hjälper ekonomiavdelningen att öka noggrannhet, regelefterlevnad och effektivitet. 

Läs mer på www.aico.ai

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

UC

Mercur Solutions AB

Mercur Solutions är ett privatägt svenskt programvaruföretag som levererar och implementera lösningar för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Vi har funnits i snart 50 år och är marknadsledande med vår egenutvecklade standardapplikation Mercur Business Control®, för budget, prognos, rapportering, analys och målstyrning.

Great place to work logo

Huvudkontor Solna

Mercur Solutions AB
Vretenvägen 13, SE-171 54 Solna
Telefon: +46 (0)8-459 69 00

Kontor Malmö

Rundelsgatan 16
SE-211 36 Malmö

Kontor Göteborg

Västra Hamngatan 21,
SE-411 17 Göteborg

United Kingdom

Lily Hill Court, Lily Hill Road, Bracknell, RG12 2SJ